Hvor ofte tjekker du jobportaler? Ikke særlig ofte, ville de fleste nok svare – specielt hvis man ikke aktivt leder efter job eller er ledig. Hvor ofte tjekker du til gengæld sociale medier? Instagram for eksempel? Mange danskere bruger sociale medier dagligt, og det gælder ikke kun den unge del af befolkningen.
Ofir er den opsøgende jobportal – det betyder, at vi stræber efter at finde de helt rigtige kandidater til dit ledige job. Det gør vi ved ikke kun at annoncere på jobportaler, men ved også at være der, hvor kandidaterne er – på Instagram, Facebook/Messenger, LinkedIn og digitale medier som Google.
Ledigheden er ifølge Danmarks Statistik lav (2,9 % i august 2023), så det kan som arbejdsgiver være svært at få fat i de helt rigtige og mest kvalificerede medarbejdere til virksomheden.
Det er interessant, at der ifølge en undersøgelse fra Business Danmark er hele 60 %, som er lydhøre overfor nye jobmuligheder. Det er dog ligeledes bemærkelsesværdigt, at hele 53 % af disse er passivt jobsøgende. Situationen er altså, at der er mange, som ikke leder aktivt efter nyt job, da de allerede er i job, men at de alligevel er åbne for et jobskifte, hvis de falder over en interessant mulighed.
Sociale medier er altså uden tvivl gode til jobannoncering. Dette ses også ved, at danske virksomheder i højere og højere grad er aktive brugere af sociale netværk. I 2023 var andelen hele 82 %, og denne andel har aldrig været højere:
I Ofir har vi specialiseret os i at hjælpe dig med at nå de passivt jobsøgende gennem annoncering på sociale og digitale medier, så potentielle relevante kandidater ser din ledige stilling, selvom de ikke selv går ind på en jobportal for at lede efter job.
Hvorfor er Instagram et effektivt rekrutteringsmedie?
Som det ses i den øverste figur, bliver Instagram dagligt brugt af 34 % af den danske befolkning, og Instagram er ikke længere kun et medie for de helt unge. Faktisk er det ifølge Kulturministeriets seneste rapport om medieudvikling de 19-34-årige Instagram-brugere, som er gladest for mediet. Dette vil altså sige, at der i høj grad er mulighed for at ramme folk på jobmarkedet her.
Dette gør Instagram til en interessant annonceringsplatform, men mediet har også den fordel, at et opslag fylder hele skærmen og at der dermed er færre forstyrrende elementer. Brugeren kan næsten ikke undgå at se dit opslag.
Derudover er Instagram et medie, som mange bruger, når de vil inspireres og dagdrømme – så hvorfor ikke inspirere dem til at søge et job hos netop din virksomhed?
En annonce på Instagram kan placeres fem steder:
- I nyhedsfeedet mellem opslagene fra de profiler, du følger
- I Instagram Stories, hvor annoncen figurerer mellem de Stories, der lægges op af de profiler, du følger
- På Instagram Explore, hvor annoncen figurerer mellem andre opslag
- I Reels
- På Marketplace
Med Instagram-annoncering via Ofir annonceres der både i nyhedsfeedet, i Instagram Stories, på Instagram Explore, i Reels og på Marketplace. Har du selv et godt billede og/eller videoklip fra din arbejdsplads, som du gerne vil bruge i annonceringen, så sørger vi selvfølgelig for det. Har du ikke selv et brugbart billede eller en video, så bruger vi et royalty-frit billede, der passer til den pågældende stilling.
Herunder ser du tre eksempler på annoncering på Instagram via Ofir:
Rekruttering gennem Instagram – hvordan?
Hos Ofir håndterer vi hvert år flere tusinde jobannonceringskampagner på vores kunders vegne. Vi bruger vores mangeårige erfaring og viden – som vi har tilegnet os gennem vores store database af jobsøgere, virksomheder og deres jobopslag – til at opsætte og målrette vores kampagner, så de rammer den målgruppe, de enkelte jobopslag har behov for. Denne erfaring er svær at opnå for mange virksomheder, da det er begrænset, hvor ofte man søger efter nye medarbejdere.
Derudover udnytter vi også vores erfaring, værktøjer og tekniske set-up til hele tiden at optimere udbyttet af dine kampagner, så du får flere kvalificerede ansøgninger. Det gør vi ved løbende at følge din kampagne og justere ud fra performance på budget, målgruppe og medie, hvis det er nødvendigt.
Helt konkret opsætter vi en kampagne med et passende billede eller en passende video og definerer derefter en målgruppe af egnede personer. I annonceringsperioden bliver annoncen vist i de relevante kandidatens nyhedsfeed m.m. på Instagram, og den bliver vist flere gange overfor de kandidater, der allerede har vist interesse ved at klikke på annoncen. På den måde kommer din jobannonce kun til at blive set af de relevante kandidater – også dem, der er i job og ikke tjekker jobportaler.