Beskrivelse
Hvordan identificerer du forretningens egentlige behov? Hvordan laver du abstrakte opgaver målbare? Og hvordan får du tilslutning og budget til en transformation? Heidi Wassini er med i studiet og vil give dig svar på bl.a. disse spørgsmål.
Da vi interviewer Heidi, er hun Global Head of Talent Acquisition & Employer Branding hos Vivino. Heidi har tidligere været ansat i Telenor, hvor en ændring i deres rekruttering gjorde, at de hævede deres omsætning med 50 % i deres butikker. Denne case er omdrejningspunktet i afsnit 5 af vores podcast-serie.
Glæd dig derudover til at få en bouillon af Heidis bedste guldkorn opsummeret i 10 key takeaways af vores vært, Alexander Kragh, som du kan bruge til at skabe forandring i din egen organisation.
Shownotes
00:00 – 00:41: Intro
00:41 – 01:30: Om dagens gæst, Heidi Wassini
01:30 – 02:28: Heidis HR-filosofi – HR skal være en god forretning
02:28 – 03:33: Om at gøre det abstrakte målbart
03:33 – 04:39: Se en rekrutteringsproces som oplevelsesøkonomi
04:39 – 07:07: Afsnittets case: Sådan øgede Telenor salget med 50 % ved at fokusere på adfærd i rekrutteringen
07:07 – 09:37: Hjælp forretningen til at forstå vigtigheden af dit projekt gennem business cases
09:37 – 12:00: Sådan lærer du forretningens egentlige behov
12:00 – 14:20: Konkret eksempel: Sådan identificerede Heidi det egentlige problem i en rekrutteringsudfordring – og løste det
14:20 – 15:27: 10 konkrete takeaways fra dagens afsnit
10 key takeaways
- HR skal tjene penge til forretningen eller spare forretningen penge.
- Derfor skal din HR-strategi tage udgangspunkt i forretningens behov.
- Det er vigtigt, at du sætter dig godt ind i forretningen og dens mål.
- Når du gør det, vil du ofte finde lavthængende frugter, der gør, at du hurtigt kan skabe værdi.
- Når du har lagt din strategi og skal have tilslutning til den, skal du tale forretningens sprog.
- Start med det, forretningen vil opnå med din strategi, og fortæl, hvad der vil ske, hvis I ikke gør det.
- Til det skal du bruge en business case.
- I disse cases kan du f.eks. inddrage eksempler af data fra andre virksomheder, som er lykkedes med noget lignende.
- Hvis du ikke er skarp på business cases, så kan du lære det af dine kollegaer fra f.eks. marketing eller produkt, som er vant til at arbejde på den her måde.
- En business case er ikke kun brugbar på strategisk niveau – den kan også bruges til at skabe forståelse for lavpraktiske problemstillinger, f.eks. en svær rekruttering.
Vil du lytte til de andre afsnit i denne podcast-serie? Så klik her.