Employer branding er en tværgående disciplin, der kræver tiltag og kompetencer fra flere forskellige afdelinger, primært HR, marketing og kommunikation. Hvis du er i tvivl om hvordan du bedst arbejder med employer branding, så får du her en række gode råd og konkrete idéer.
Hvad påvirker et employer brand?
Der er typisk 4 punkter omkring din virksomhed som arbejdsplads, der har indflydelse på dit employer brand:
- Historier, myter og fakta om virksomheden som arbejdsplads
- Kvaliteten af virksomhedens ledere og den måde, de behandler medarbejderne på i dagligdagen
- Medarbejdergoder, lønpakker og de øvrige vilkår, virksomheden tilbyder medarbejderne
- Faglige udfordringer og udviklingsmuligheder, medarbejderne kan få i deres job
Det er dog ikke alene dette, der påvirker dit employer brand. Din virksomheds generelle omdømme spiller også ind. Desuden kan virksomhedens holdning til miljøspørgsmål, valg af samarbejdspartnere og virksomhedens finansielle situation have stor indflydelse alt efter hvad den beskæftiger sig med.
Tjekliste til employer branding på sociale medier
Det er umiddelbart svært at få øje på ulemperne ved at bruge tid på jeres employer branding. Vil I arbejde aktivt med jeres employer brand, er de sociale medier en oplagt kanal at fokusere på. Der er selvfølgelig også faldgruber, man skal være opmærksomme på. Denne lille tjekliste kan hjælpe med at styre udenom de værste:
- Udarbejd en employer branding-strategi, så I har noget at styre efter.
- Post indlæg jævnligt, så seneste indlæg ikke er 6 måneder gammelt…
- Sørg for at interagere med jeres publikum – dvs. deltag i samtaler og svar på spørgsmål!
- Sørg for at jeres budskaber og kommunikation på de sociale medier stemmer overens med den virkelighed, jeres målgruppe møder udenfor internettet. Troværdighed er nøgleordet.
Sådan kan du gøre – 3 konkrete tips
1: Fortæl om jeres virksomhed som arbejdsplads
Hvis I vælger at arbejde med employer branding, så sørg for at tænke det ind i alle jeres kommunikationsplatforme:
Hjemmesiden
Brug evt. en særskilt side på din hjemmeside til at beskrive og promovere din virksomhed som arbejdsplads, fx værdier, kultur, personalegoder osv.
Sociale medier (LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat m.fl.)
Snak ikke blot om jeres produkter og services. Vis menneskene bag. Præsenter en række af dine ansatte, gerne med deres udtalelser omkring arbejdspladsen. Gerne så uredigeret som muligt, så det virker troværdigt. Benyt de medier, der giver mening for jeres virksomhed.
Nyhedsbrev
Brug lidt plads på at skrive omkring sociale aktiviteter på jeres arbejdsplads, når I sender nyhedsbreve. Det giver ikke blot liv til nyhedsbrevet, men viser også en anden side af jeres virksomhed, der kan appellere til potentielle medarbejdere.
Jobannoncer
Dette burde være en selvfølge, men er det desværre ikke altid. Jobannoncer er oplagte til employer branding, bl.a. ved at benytte citater fra ansatte, eller hvis muligt en video.
Video
Video, video og atter video. Video er det nye sort og virker bare på sociale medier. I stedet for at skrive en masse om hvor fed jeres arbejdsplads er, så brug video til at fortælle, forklare og vise det.
2: Brug jeres ”hemmelige” våben!
Helt hemmelige er de forhåbentligt ikke: Jeres eksisterende medarbejdere er et meget stærkt våben, som I med fordel kan bruge i kampen om de bedste og mest talentfulde medarbejdere.
Mange virksomheder hævder – med rette – at medarbejderne er virksomhedens vigtigste aktiv. Derfor er det også vigtigt, at employer branding ikke kun fokuserer på at tiltrække nye medarbejdere, men ligeså meget på at fastholde og motivere eksisterende medarbejdere. Det har to positive effekter.
Udover at de bliver tilfredse og produktive medarbejdere, så kan de nemlig også bruges som ambassadører for virksomheden, hvilket er noget af det mest troværdige employer branding, en virksomhed kan opnå: Glade medarbejdere, som er så stolte af deres arbejdsplads, at de på eget initiativ har lyst til at fortælle om den på sociale medier.
Du kan også bede dine medarbejdere om at dele virksomhedens opslag eller jobannonce på deres profil på sociale medier. På den måde kommer jeres opslag også ud i deres netværk og får en langt større rækkevidde og eksponering.
3: De fremtidige medarbejdere
Hvor meget tid bruger din virksomhed egentlig på kommunikation til relevante studerende? De er jeres fremtidige medarbejdere og kolleger, så hvorfor ikke indlede kontakten til dem så tidligt som muligt. Der er mange forskellige måder at få kontakt til dem på:
Messer
Deltag på job- og karrieremesser, enten på store messer eller lokalt på den nærmeste relevante uddannelsesinstitution.
Studiejob
Med studiejob har du mulighed for tidligt at rekruttere og forme mulige fremtidige medarbejdere. Disse bliver samtidigt tidligt knyttet til din arbejdsplads og er ekstra relevante til fremtidige fuldtidsstillinger.
Graduate-program
Vær med til at videreudvikle dygtige kandidater, typisk med et 2-årigt læringsforløb.
Projektsamarbejde – evt. case konkurrencer
Samarbejd med relevante skoler/elever om konkrete problemstillinger på din arbejdsplads, som I gerne vil have undersøgt nærmere. Du vil muligvis modtage input, du ikke selv havde overvejet.
Lærlinge, elever og praktikanter
Tiltræk ung arbejdskraft tidligt i deres karriere – og få dygtige, loyale medarbejdere til jeres virksomhed.
En oplagt mulighed!
En anden god måde at understøtte en virksomheds employer brand på, er et professionelt og appellerende Ofir ansøgersite. Særligt mindre og mellemstore virksomheder, der ikke nødvendigvis er et kendt brand blandt jobsøgende eller har en lang forkromet historie bag sig, er nødt til at finde nye måder at blive set og hørt på, hvis de skal være med i kampen om de bedste kandidater. I al beskedenhed har vi en rigtigt god løsning til det – læs mere om Ofir ansøgersite her og kontakt os gerne for mere information.
Vidste du at…
En undersøgelse om employer branding viser, at 59% af potentielle ansøgere anser informationer fra medarbejdere i en virksomhed mere troværdige end informationer fra virksomheden selv. Desuden vurderer hele 70%, at det er mere sandsynligt, at de vil søge job i en virksomhed, hvis de har læst positive opslag og kommentarer fra medarbejdere i virksomheden.
Kilde: CORE:WORKERS