Begrebet employer brand er afgørende i dagens arbejdsmarked. Det er det omdømme og den opfattelse, som en arbejdsgiver har i øjnene på potentielle og nuværende medarbejdere. Derfor har det stor betydning, når man skal rekruttere nye medarbejdere.
Employer branding er den strategiske proces bag arbejdet med at styrke sit employer brand, og det hænger også tæt sammen med recruitment marketing, som er tendenser fra marketing, man kan gøre brug af. Hvis man vil arbejde med at styrke sit employer brand er det en fordel at forstå forskellen.
Ens employer brand påvirkes af alle touchpoints, nuværende og potentielle medarbejdere har med virksomheden – fra personlig erfaring til brancheviden og historier i medierne.
Man kan ikke bestemme, hvad andre skal tænke om ens virksomhed. Men gennem sine handlinger og kommunikation kan man aktivt arbejde med employer branding og præsentere sig som en attraktiv arbejdsplads.
Hvordan skaber man et stærkt employer brand?
Man kan fremhæve mange forskellige budskaber i sin employer branding. Først og fremmest er det vigtigt at være opmærksom på, hvad ens målsætning og målgruppe er. Hvis man vil være en særligt attraktiv arbejdsplads for advokater, handler det om at forstå, hvad de vil have. På den måde kan man fremhæve netop de budskaber i sin kommunikation.
Virksomhedens nuværende medarbejdere er et stærkt våben til at skabe et autentisk employer brand. De har oplevet arbejdspladsen indefra, og de fleste betragter det som mere troværdigt, hvis kommunikation kommer fra medarbejdere frem for fra virksomheden. Hvis ens medarbejdere er glade for arbejdspladsen, kan man derfor bruge dem aktivt gennem en employee advocacy-strategi.
Et positivt employer brand kan både bidrage til at tiltrække de rette personer til virksomheden og skabe en følelse af stolthed og loyalitet blandt nuværende medarbejdere.
Et eksempel:
ImagineTech er en teknologivirksomhed, der ønsker at være en attraktiv arbejdsplads og tiltrække dygtige udviklere.
De har fundet ud af, at der især er tre ting, som er vigtige for deres nuværende udviklere:
- At der er en arbejdskultur med fokus på trivsel og mulighed for fleksibel arbejdstid og hjemmearbejde.
- At fagligheden er i top, og at man som medarbejder kan arbejde med spændende projekter og udvikle sig fagligt.
- At der er en flad struktur, hvor medarbejdernes input og idéer værdsættes og tages seriøst.
ImagineTech benytter sig af en karriereside, hjemmeside og sociale medier i deres employer branding. De griber det an sådan her:
- På deres karriereside fortæller de om arbejdskulturen. De lægger vægt på samarbejde i teams, deres fleksible tilgang til hjemmearbejde og muligheden for træning og kurser.
- De laver videoer med medarbejdere. Et eksempel er en medarbejder, som fortæller om et spændende projekt, som medarbejderen selv tog initiativ til og fik lov at forfølge.
- Virksomheden formidler deres medarbejderes succeshistorier og spændende projekter og opfordrer medarbejderne til at dele det på deres egne sociale medier.
- De skriver artikler og laver webinarer om de teknologier, de bruger. Det viser, at de har styr på deres faglighed og tiltrækker medarbejdere, der vil arbejde med disse teknologier.
- På den måde forsøger ImagineTech at skabe et employer brand som en arbejdsgiver, der værdsætter medarbejdernes trivsel, udvikling og bidrag. Som et resultat tiltrækker de en bred vifte af talentfulde udviklere, der ønsker at være en del af virksomhedens kultur og mission.
Alt dette er med til at opbygge et stærkt employer brand. De appellerer til virksomhedens målgruppe ved at fremhæve de budskaber, som er særligt vigtige for dem. De bruger deres nuværende medarbejdere som ambassadører til at vise, at det er en spændende arbejdsplads med gode vilkår og mulighed for personligt initiativ og udvikling.