Beskrivelse:
Hvordan laver man succesfuld forretningsorienteret HR? Hvad har HR med ledelsesdiscipliner at gøre? Og hvornår er der overhovedet behov i virksomheden for forretningsorienteret HR? Lyt med i denne podcast, når HR Director i Mærsk, Aki D. Palikaras, giver dig svar på disse spørgsmål og følger op med en konkret case fra det virkelige HR-liv om at bygge en HR-afdeling med masser af rekrutteringspower op fra bunden. Til sidst vil vores vært, Alexander Kragh, opsummere dagens afsnit og give dig 6 key takeaways, som du kan bruge i dit arbejde med HR.
Shownotes
00:00 – 01:03 Intro
01:04 – 02:30 Om dagens gæst, Aki Palikaras
02:30 – 04:37 En usædvanlig rejse fra salg og rekruttering til HR
04:37 – 06:12 Akis HR-filosofi ”Det handler om ledelse – that’s it!”
06:12 – 07:09 Hvem har IKKE brug for forretningsdrevet HR?
07:09 – 08:55 Dagens HR-case fra Trustpilot – ”Vi skal være størst, først, globalt! – Hvordan?”
08:55 – 10:56 Om at opbygge et internt rekrutteringsteam og at tiltrække de rigtige folk
10:56 – 12:17 Hvordan HR bidrog til forretningsvæksten i Trustpilot
12:17 – 14:20 HR-mindset og eksekvering i Mærsk
14:20 – 15:09 En vigtig pointe om at skabe forretningsmæssig værdi
15:09 – 16:29 6 takeaways fra dagens afsnit
6 takeaways
- Se HR som en specialisering af individuelle ledelsesdiscipliner.
- Hav hele tiden for øje, at HR skal enable resten af organisationen til at lykkes.
- Identificér, hvilke ledelsesdiscipliner jeres organisation har brug for, at I som HR går ind og professionaliserer og systematiserer.
- Når du har identificeret det, bør du undersøge, hvad du kan tilbyde de bedste specialister på markedet, som de ikke har i deres nuværende job. På den måde rekrutterer du de rette kandidater til at opbygge jeres HR-organisation med.
- Når teamet er på plads, så er det vigtigt at have en systematisk, løbende dialog med de medarbejdere, som I skal enable, således I får identificeret de fejl, der uden tvivl vil opstå i jeres løsninger.
- Og det sjette og sidste punkt er, at du skal huske, at det ikke er en udfordring, at der sker fejl i processen. Det er en udfordring, hvis du ikke følger op på dem og fixer dem.
Vil du lytte til de andre afsnit i denne podcast-serie? Så klik her.