Har du nogensinde tjekket en person ud på de sociale medier for at finde ud af, hvaffor en fidus, han eller hun var? Mange logger lige ind og ser nye bekendtskaber an, inden de kaster sig over real life-versionen. Det samme gør sig gældende for mange arbejdsgivere.
Som regel skal mange ting gå op i en højere enhed mellem arbejdsplads og nyansat, for at samarbejdet bliver en succes. Derfor er arbejdsgiverne selvfølgelig også interesserede i at vide så meget om dig som muligt, inden de kaster ressourcer efter dig.
Det er altså afgørende, at du tager dig eksemplarisk ud på sociale medier, så du ikke risikerer at gå glip af drømmejobbet, inden du har fået en reel chance for at kæmpe for det. Hvis du bruger de sociale medier rigtigt, kan det stille dig endnu bedre i kapløbet om de gode stillinger.
Her får du fem ting, du kan optimere, så dine profiler gør et godt indtryk på arbejdsgiverne i stedet for det modsatte.
Hvordan din personlighed og passion er
Hvad deler du på de sociale medier? Er det kattevideoer, babybilleder eller er det knapt så flatterende fotos fra firmajulefrokosten?
Uanset hvad, så giver dine delinger et helt bestemt indtryk af din personlighed og passion. Du kan derfor tage jobsøgerbrillerne på og med fordel være strategisk omkring, hvad du deler.
Vil du derimod gerne gøre dig selv attraktiv overfor en potentiel arbejdsgiver, så del ivrigt relevant indhold og kommentér gerne på indhold og nyheder fra din branche. På den måde kan din kommende chef se, hvor passioneret og engageret du er, hvis denne ser på din LinkedIn-, Facebook-, Twitter- og/eller Instagram-profil.
Hvor kvalificeret du er til jobbet
Hvis du har skrevet et godt CV, bør du også opdatere din LinkedIn-profil med ting, der underbygger det, du har skrevet i dit CV. På den måde kan din fremtidige arbejdsgiver se, at der er overensstemmelse mellem det CV, du har indsendt og din profil som han/hun har fundet i forbindelse med rekrutteringsprocessen.
Hvor interesseret du er i arbejdsgiveren
Det kan måske virke som en lille ting, men hvis du for alvor er interesseret i at arbejde hos en specifik virksomhed, så sørg for at engagere dig på deres indhold på sociale medier. Du bør som minimum følge virksomhedens forskellige profiler. Og vil du for alvor vise arbejdsgiveren, at du har en reel interesse i virksomheden og det, de laver, så like og kommentér også det indhold, de deler.
Der sidder med al sandsynlighed en SoMe-ansvarlig og tager imod dit engagement med kyshånd, og god karma kan som regel altid betale sig.
Hvor professionel du er
Har du været din Facebook-profil igennem og slettet de mindre professionelle billeder? Gamle festbilleder kan være sjove, men gør måske ikke det bedste indtryk på en potentiel arbejdsgiver.
Udover hovedrengøring blandt dine gamle billeder, så sørg også for, at dit profilbillede er opdateret, at du ikke har skrevet upassende kommentarer på egne eller andres opslag, og at dine tekster ikke er fyldt med stave- og grammatikfejl.
Kort sagt: Fjern alt, der kan få en potentiel arbejdsgiver til at rynke på næsen, så du fremstår professionel og udstråler dit medarbejder-potentiale.
Hvor godt dit netværk er
Det kan godt virke uoverskueligt at skulle opbygge et netværk på især LinkedIn, som ikke kun består af de obligatoriske gamle studiekammerater og forhenværende kollegaer.
Men det kan godt betale sig at lægge energi i at netværke digitalt med de rigtige personer. Med de rigtige personer henviser vi til din branches “store kanoner” – influenterne, thought leaderne og ham eller hende, som kender alle i din branche. Er du i besiddelse af alle de gode forbindelser, er du også langt mere attraktiv for en arbejdsgiver.
Vi håber det står klart, hvor vigtig vores adfærd på de sociale medier er i jobsøgningsprocessen. Kast dig over rettelserne, og brug de fem punkter til at komme et skridt tættere på drømmejobbet.
Lær mere om sociale medier og jobsøgning
Få flere tips til at optimere din LinkedIn-profil med vores artikel: Her er tjeklisten til jobsøgerens LinkedIn-profil
Du kan også se vores video “Sådan beskriver du dine faglige og personlige kompetencer i ansøgningen!” med karriererrådgiver Marianne Kobberø, og blive klogere på den gode ansøgning.
Find dit næste job med Ofir
Ofir hjælper jobsøgende med at komme nemmere videre i deres arbejdsliv
Tjek ledige job på vores jobportal og find dit næste job på Ofir.dk/job