hvordan laver man et cv

Hvordan laver man et CV? Lær alt om CV opbygning trin-for-trin   

author-avatar

af Nanett Winkler

“Hvordan laver man et CV?” – Dette er et virkelig godt spørgsmål, og der findes mange holdninger til det gode CV.

Når du søger nyt job, vil virksomheden som regel læse dit CV som det første. Derfor er det vigtigt, at du har lavet et godt CV, som skaber et godt førstehåndsindtryk.

Men hvordan laver man et CV, der har det vigtigste indhold og samtidig er relevant, professionelt og fanger virksomhedens opmærksomhed?

I denne artikel vil vi du lære om indholdet til et CV, så du husker at inkludere alle de vigtige informationer. Desuden vil vi se på nogle teknikker, der fanger virksomhedens opmærksomhed.

🥇 TIP: Se vores gratis CV skabeloner i Word-format og få et eksempel på et CV med den korrekte opbygning.

Kontakt- og personoplysninger i CV

Når du indsætter kontaktoplysninger i dit CV, bør du inkludere:

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-mail

Før i tiden var det almindeligt at skrive alder i sit CV, men ny lovgivning har gjort, at virksomheder ikke længere har krav på at kende din alder. Det er derfor helt på til dig, om du vil angive din alder i CV.

Har du oprettet en profil på LinkedIn? Hvis du har, kan du overveje at linke til din profil fra dit CV. Du skal bare sørge for, at din profil er opdateret og velskrevet, så en kommende arbejdsgiver får et godt indtryk.

👌 TIP: Hvis dit CV fylder mere end 1 side, så kan det være en god idé at skrive dit navn og e-mail på alle siderne. Dette kan du f.eks. gøre vha. en sidefod (hvis du skriver dit CV i Word).

Et vellignende CV billede

Hvis du har lyst, kan du overveje at indsætte et portræt billede på dit CV.

Det er ikke et krav, men nogle undersøgelser viser, at de fleste virksomheder foretrækker CV’er med billede, når de søger nye medarbejdere.

📸 Lær mere om at tage et godt CV billede og de udskrevne regler i artiklen “Guide til det gode CV billede

En god overskrift

Når du laver et CV, kan du tænke på det som en artikel til et nyhedsbrev. En artikel har ofte en god overskrift, der opsummerer artiklens indhold og giver læseren lyst til at læse mere.

Overskriften i dit CV fungerer på samme måde som en appetitvækker, der på kort og fængende vis beskriver indholdet af dit CV. Arbejder du med kommunikation, kunne overskriften f.eks. lyde: ”Kyndig kommunikatør med SoMe-erfaring” eller ”Erfaren skribent med skarp pen og detaljeblik”.

💡 Gå i dybden med din egen overskrift: “Sådan skriver du en god CV titel

Selvom det er ikke et krav at lave en CV overskrift, er det en god måde at sælge dig selv på og hurtigt fange virksomhedens interesse.

Et kort resumé (din elevatortale) 

Mange glemmer faktisk at inddrage et resumé, når de skriver deres CV. Men gør dig selv en tjeneste, og husk det! Resuméet – som også kaldes en profiltekst – er nemlig dit CV’s ”elevatortale”. Det er her, du indledningsvis fanger arbejdsgiverens opmærksomhed ved kort og præcist at beskrive, hvilket afsæt du har kompetencemæssigt for at søge den pågældende stilling.

💡 TIP: Vil du gerne lære mere om, hvordan du skriver en god profiltekst til dit CV? Så læs vores guide til den gode CV-profiltekst, og find konkrete eksempler fra forskellige brancher. 

Din erhvervserfaring

Nu kommer vi til den del af dit CV, som virksomhederne kigger mest på – din erhvervserfaring. Det er her, de vil vurdere, hvorvidt dine tidligere erfaringer er relevante ift. til den søgte stilling. 

Start med at liste dine ansættelser med virksomhed og stilling i omvendt kronologisk rækkefølge (det kronologiske CV) – dvs. med dine nyeste erfaringer først. Herefter er der forskellige måder, du kan præsentere dine resultater på:

  1. Nævn de forskellige hovedansvarsområder, inden for hver stilling du har haft. 
  2. Beskriv meget kort de vigtigste resultater, du har opnået i dine tidligere job. 
  3. Fremhæv dine vigtigste kompetencer, ud fra de arbejdsopgaver du tidligere har løst.

Du kan vælge at kombinere én, to eller alle tre ovenstående måder at fortælle om dine erfaringer på. Men hold det kort og relevant – og benyt dig gerne af punktform. Det er vigtigt, at du er selektiv og bruger pladsen på at uddybe de mest relevante erfaringer og resultater. Kig evt. på jobopslaget, og bliv inspireret af nogle af de nøgleord, der bruges der. 

Ingen relevant erfaring? 

Men hvordan laver man et CV, hvis man er nyuddannet? Eller midt i et brancheskifte?” – spørger du måske. Har du ikke relevant erfaring fra tidligere stillinger, kan du med fordel benytte dig af modellen fra det kompetencestyrede CV. Her lader du dine personlige og faglige kompetencer træde i fokus fremfor din arbejdserfaring. Det er en god måde at knytte dine kompetencer til den søgte stilling uden nødvendigvis at have arbejdet med det konkrete fagområde.

Søger du f.eks. en stilling inden for salg, men har ingen relevant salgserfaring? Så har du måske tidligere haft et andet job, der involverede kundekontakt eller krævede evner inden for kundeservice eller kommunikation. På den måde kan du stadig gøre dig relevant til en stilling, som du ikke har erfaring med. 

Din uddannelsesbaggrund 

Her skriver du oplysninger om din uddannelsesbaggrund i omvendt kronologi – altså med din nyeste uddannelse først. Detaljegraden afhænger af, hvor stor sammenhæng der er mellem din uddannelse og det job, du søger. Hvis der er stor overensstemmelse mellem job og uddannelse, kan det være hensigtsmæssigt at være meget detaljeret og nævne specifikke projekter, opgaver eller fag på studiet.

Hvis der ikke er nogen umiddelbar sammenhæng, og det er dine mere generelle kvalifikationer, der er interessante, kan du blot skrive år og grad, f.eks.: 

2001: Cand.mag. i dansk og pædagogik fra Københavns Universitet 

1995: Student fra Ribe Katedralskole 

Tip: Skriv ikke din folkeskoleuddannelse på dit CV. Denne grunduddannelse er obligatorisk og formodes at være gennemført af alle. 

Efteruddannelse/kompetenceudvikling

Har du efteruddannelse eller kurser, der er relevante ift. den søgte stilling? Så husk at skrive dem på! Det kan f.eks. være fagligt supplerende IT-kurser, merkonomkurser, lederuddannelse osv. Husk også at skrive kursets længde og sted. 

Hvis du har opholdt dig i udlandet i arbejds- eller studiesammenhæng, kan det også være relevant at skrive på dit CV. 

Tip: Skriv også dine kurser på din LinkedIn-profil – og upload gerne medfølgende certifikater, hvis muligt.  

Dine kompetencer

Når du skriver dit CV, er det vigtigt at inddrage et afsnit om dine kompetencer. Hvilke kompetencer, der er relevante, varierer fra job til job. For mange typer kontorjob er disse kompetencer ofte vigtige at nævne:

Sprog 

Du bør angive dit skriftlige og mundtlige niveau pr. sprog, du behersker. Du kan derudover udspecificere, hvilke opgaver du kan løse med dine sprogkundskaber, f.eks. oversættelse, rapportudfærdigelse, forhandling, tolkning, m.m.

IT 

Her beskriver du, hvilke programmer/systemer du har erfaring med, og på hvilket niveau du behersker dem, f.eks. administrator, superbruger, bruger eller begynder/har kendskab til. 

Har du svært ved at identificere dine spidskompetencer? Læs Ofirs gode råd til kompetenceafklaring, og bliv knivskarp på dine egne evner.

Personlige egenskaber

Her kan du fortælle om dine personlige styrker. Du kan eksempelvis skrive, hvordan du opfattes af andre, eller hvad dine nærmeste ville sige om dig.  

Dine personlige egenskaber behøver ikke at være relateret til dine arbejdskompetencer. De har til formål at fortælle noget om dig som person, og hvordan du håndterer og balancerer opgaver, udfordringer, kritik osv. Samtidig kan de give virksomheden et fingerpeg om, hvordan du socialt vil passe ind på en kommende arbejdsplads. 

Eksempler på personlige egenskaber i et CV:

  • Detaljeorienteret 
  • Stabil 
  • Fokuseret 
  • Tillidsvækkende 
  • Positiv 
  • Fleksibel 
  • Engageret 
  • Udadvendt 
  • Initiativrig

Tip: Dine kompetencer behøver ikke at være listet efter dine erhvervserfaringer – de kan f.eks. placeres på en sidemargen under dit CV-billede. I nogle stillinger er eksempelvis sprog- og IT-kundskaber vigtige for at kunne udføre arbejdet. Derfor kan det være hensigtsmæssigt at nævne disse kompetencer tidligt i CV’et.  

Download Ofirs CV-skabeloner her, og få inspiration til forskellige måder at liste dine kompetencer på. 

Evt. fritidsinteresser 

Dette afsnit er der delte meninger om. Nogle mener, at det er irrelevant at skrive i et CV, og andre er af den opfattelse, at det er med til at tegne et billede af det hele menneske. Derfor må du – alt efter hvilken stilling du søger, og hvilken virksomhedskultur der er gældende der – vurdere i hvilket omfang, du vil gøre noget ud af dette afsnit.

Hvis dine fritidsinteresser siger noget om din person og dine evner, er det en god idé at nævne dem. Løber du f.eks. maratonløb, så fortæller det noget om din udholdenhed og fighter-vilje, og spiller du skak, hører strategi måske til blandt dine spidskompetencer.

CV-opbygning med hjælpemidler

Der er mange gode måder at lave en CV-opbygning på, men med ovenstående grundsten kan du være sikker på, at al relevant information er inddraget.

Vil du lære mere om, hvordan du grafisk opbygger et indbydende CV, der skiller sig ud fra mængden? Så tag et kig på vores CV online maker, og bliv introduceret for forskellige hjælpeprogrammer til netop dette formål. 

Spørger du stadig dig selv: “Hvordan laver man et CV?” Så find svar i vores store CV-guide, eller lyt til Ofirs webinar med karriererådgiver Marianne Kobberø her.